آموزشدوربین مداربستهنظارت تصویری

فناوری XVR ، DVR و NVR در مقابل هم

 فناوری NVR ، XVR ، DVR

برای آموزش این مقاله ابتدا نیاز است که اول راجع به سیستم نظارت تصویری صحبت کنیم که امروزه بسیار زیاد کاربرد دارد. از ابتدای خلقت تا الان بشر به دنبال امنیت برای خود بوده است. با پیشرفت علم و تکنولوژی و افزایش جمعیت کاربران به استفاده از دوربین مداربسته روی آورده اند. یکی از اجزای اصلی در این سیستم نظارتی ابتدا دوربین مداربسته می باشد که بتواند تصاویر اطراف خود را دریافت کند.

هایپر امنیت آریو فروشگاهی برای خرید دوربین مداربسته در کرج است که این مقاله را به شما کاربران عزیز ارائه داده است. حالا این سوال پیش میاد که تصاویر دوربین کجا ذخیره می شود؟

برای ذخیره تصاویر ما نیاز به دستگاه ضبط کننده ویدئو و تصویر داریم که همان DVR یا  NVR می باشد. حالادر این جا یکی از پرسش ها تفاوت این دو دستگاه با هم است. پس برای این که بدانید فناوری NVR ، XVR ، DVR چیست؟ تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

اول نیاز است که به تعریف هرکدام از این دستگاه ها بپردازیم.

DVR چیست؟

DVR یک دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال است که برای دریافت تصاویر از دوربین های در بستر آنالوگ استفاده می شود. این دستگاه دارای قابلیت های بسیار زیادی می باشد که در ادامه با همه آن ها آشنا می شوید.

اول باید بدانید که هر دی وی آر دارای یک سری ورودی و خروجی های صدا و تصویر هستند. و با توجه به همین تعداد ورودی و خروجی تقسیم بندی می شوند. تعداد ورودی های دستگاه DVR را کانال می گویند. دی وی آر با 4 ورودی را 4 کانال می گویند و به ترتیب تعداد کانال ها می تواند 8 ، 16 و 32 باشد.

مشخصات DVR برای خرید

1. تعداد کانال

تعداد کانلا همان طور که در بالا گفتیم تعداد ورودی های دوربین مداربسته می باشد . بنابراین اولین نکته ای که برای خرید DVR نیاز است به آن توجه کنید تعداد کانال های
آن است که قصد دارید چه تعداد دوربین رابه دی وی آر متصل کنید؟

 تعداد کانال دی وی آر

 

2. قابلیت ضبط صدا

اگر شما نیاز دارید که صدای محیط و اطراف را دریافت کنید ابتدا نیاز است که دوربین مداربسته ای داشته باشید که میکروفن داخلی داشته باشد. در نتیجه برای ضبط صدا توسط دی وی آر باید دی وی آری که برای خرید انتخاب میکنید دارای ورودی صدا باشد تابتواند صداهایی که دوربین دریافت می کند را ضبط کند.

 قابلیت ضبط صدا در دی وی آر

 

3. تعداد فریم ضبط شده در هر ثانیه

فریم بر ثانیه را به اختصار با FPS نمایش می دهند. حالا این مفهمو یعنی چی؟ این مفهوم تعداد تصاویری را که در هر ثانیه ثبت و ضبط می شوند را نشان می دهد.

بزارید با یک مثال این موضوع را قابل مفهوم تر کنیم. فرض می کنیم که دستگاه شما 4 کانال و FPS 100 است. این یعنی هر کدام از کانال های دستگاه می توانند تصاویر را با قدرت FPS 25 ثبت کنند.

نکته: بهتر است از دستگاه هایی با FPS پایین استفاده نکنید چرا که تصاویر با FPS 5 برای دادگاه ارزش مدرکی ندارند.

4. فشرده سازی تصاویر

حجم و کیفیت تصاویر ارتباط مستقیم با میزان حافظه شما دارد. پس هرچقدر دستگاه فشرده سازی بیشتری انجام دهد ، در میزان استفاده از ظرفیت حافظه صرفه جوی خواهد شد. در حال حاضر الگوریتم فشرده سازی H264 , H265 , H265+ و H264+ نسبت به فرمت های jpeg و Mpeg چندین برابر کم تر است.

5. امکان تهیه نسخه پشتیبان یا بک آپ گیری

امکان بک آپ گیری در همه دستگاه های دیجیتال بسیار زیاد ضروری است. در صورتی که دستگاه شما امکان بک آپ گیری داشته باشد ، به راحتی می توانید بک آپ ها را داخل یک USB ذخیره کنید پس همین جا متوجه می شوید که داشتن پورت USB بر روی دستگاه شما نیز بسیار ضروری می باشد.

دی وی آر تا چه کیفیتی را ساپورت می کند

در هنگام خرید یکی از مهم ترین سوال ها این است که کیفیت دستگاه DVR چیست و به چه صورت است؟ هنگام خرید، باید به این نکته توجه کنید که هر دی وی آر کیفیت مشخصی از دوربین ها را ساپورت می کند. برای مثال برخی از دستگاه ها تا 2 مگاپیکسل برخی تا 4 و برخی تا 8 مگاپیکسل را پشتیبانی می کنند. بنابراین در هنگام خرید حتما به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت تصویر دوربین های انتخابی با رزولوشن ضبط دستگاه هم خوانی داشته باشد.

مدت زمان ذخیره سازی دستگاه دی وی آر چقدر است؟

هیچ یک از مدل های موجود دستگاه دی وی آر از هر نوع مارکی دارای حافظه داخلی نیستند و برای ضبط تصاویر باید بر روی آن ها هارد دیسک نصب نمود. در هنگام خرید دستگاه دی وی آر باید به این نکته توجه کنید که دستگاه تا چه تعداد هارد و با چه ظرفیتی را ساپورت می کند.

برای مثال دستگاه دی وی آر 4 کاناله از یک هارد، دستگاه 8 و 16 کاناله از یک تا 2 هارد و دستگاه 32 کاناله از 2،4،8 هارد دیسک پشتیبانی می کند. هم چنین دستگاه 64 کانال DVR نیز از 8 هارد دیسک SATA پشتیبانی می کند.

مزایای استفاده از دی وی آر

  • هزینه کمتر: کاربر می تواند با توجه به مقدار بودجه ای که دارد مناسب ترین دی وی آر را انتخاب کند.
  • عدم نگرانی برای ضعیف بودن سیگنال : بزرگترین مزیت دستگاه گیرنده dvr این است که از اینترمت استفاده نمی شود. در نتیجه نگرانی بابت قطع شدن ندارید.
  • سهولت استفاده : یکی از دلایلی که استفاده از دوربین مداربسته نیاز نداشتن به نرم افزار و سهولت در استفاده آن است. و به راحتی مورد استفاده قرار می گیرد.

NVR چیست؟

تا اینجا به شما دستگاه ضبط کننده در بستر آنالوگ را معرفی کردیم. حالا در نظر داشته باشید که شما فقط از دوربین مداربسته تحت شبکه در پروژه خود استفاده کنید. دیگر DVR مناسب کار شما نیست.
NVR دستگاه ضبط کننده ویدئو در بستر اینترنت است که فقط می تواند دوربین های تحت شبکه را پشتیبانی کند.

در دستگاه NVR تمامی وظیفه دیجیتال سازی تصاویر به عهده دوربین داربسته می باشد و همه این اقدامات داخل دوربین مداربسته انجام می شود. و ان وی آر فقط تصاویر را ذخیره می کند.

ویژگی های دستگاه NVR

1.تعداد کانال

این دستگاه مانند دی وی آر با توجه به تعداد کانال هایی که دارد تقسیم بندی می شود. و برای شما تعیین میکند که شما چه تعداد دوربین را می توانید به NVR متصل کنید.

 تعداد کانال در ان وی آر

 

2. رزولوشن قابل پشتیبانی

هر مدل از دستگاه NVR تصاویر را با رزولوشن های مختلفی ذخیره می کنند. هم چنین رزولوشن های مختلفی را پشتیبانی میکنند. بزارید با یک مثال بیشتر برای شما توضیح بدیم.

فرض کنید NVR شما تصاویر را با رزولوشن 5 مگاپیسکل ذخیره می کند و شما از دوربین با رزولوشن تصویر 8 مگاپیکسل استفاده می کنید. و در این جا این دو با هم تداخل دارندو شما باید از دوربینی استفاده نماید که تصاویر را حداکثر تا 5 مگاپیکسل ذخیره کند.

3. تعداد هارد قابل پشتیبانی

دستگاه های NVR بر اساس مدل از تعداد خاص وظرفیت معینی هارددیسک پشتیبانی می کنند. معمولا از 4 تا 16 کانال از هارددیسک SATA استفاده می کنند. و در بعضی مدل های بالاتر از ESATA پشتیبانی می کند.

هارددیسک در ان وی آر

 

4. خروجی تصویر

برای اینکه بتوانبد تصاویر را در مانیتور یا صفحه نمایش ببینید نیاز است تا دستگاه شما دارای خروجی HDMI , VGA باشد . هم چنین اگر بخواهید دستگاه را به کامپیوتر متصل کنید نیاز به خروجی LAN دارید.

نکته : برای انتخاب HDMI حتما به رزولوشن خروجی دستگاه و توان انتقال کابل توجه کنید. 

5. پهنای بند

پهنای باند در واقع نشان دهنده حجم اطلاعات ورودی و خروجی است که هر چقدر پهنای باند دستگاه بیشتر باشد از دوربین هایی با کیفیت تصویر بالاتر پشتیبانی می کند.

6. پورت POE

این گزینه در بعضی از مدل های NVR موجود است . در واقع این پورت حکم یک منبع تغذیه را برای دوربین دارد که در صورت اتصال دوربین به این پورت نیازی به آداپتور نخواهد داشت و امکان تغذیه از طریق کابل تصویر را برای دوربین مداربسته فراهم می کند.

7. قابلیت Playback

با استفاده از این قابلیت شما می توانید در هنگام ضبط تصاویر را نیز مشاهده نمایید. هم چنین می توانید تصاویر قبل را نیز مشاهده کنید.

XVR چیست؟

در واقع دستگاه ارتقا یافته DVR می باشد و می تواند انواع دوربین های مداربسته را در هر تکنولوژی پشتیبانی کند. پس اگر دستگاه ضبط کننده ویدئویی شما از نوع XVR باشد نگرانی بابت استفاده از دوربین های مداربسته خاصی ندارید. . این دستگاه انواع دوربین مداربسته را پشتیبانی می کند.

استفاده از این دستگاه یک راه حل بسیار عالی برای ارتقای سیستم نظارت قدیمی است. چرا که شما می توانید علاوه بر دوربین های قدیمی که دارید یک سری دوربین با هر فرمتی را خریداری نمایید. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در پشت دستگاه پورت های دوربین های HD و تحت شبکه متفاوت است و شما می توانید هر دو مدل دوربین را به این دستگاه متصل کنید.

XVR

 

مزایای استفاده از دستگاه XVR

  • کاهش هزینه ها در پروژه هایی با دوربین های آنالوگ و تحت شبکه
  • کاهش هزینه ها در پروژه های نیازمند ارتقا دوربین های آنالوگ

در این مقاله ما ویژگی هر دستگاه را برای شما شرح دادیم اولین مورد در انتخاب دستگاه نوع دوربین انتخابی شما می باشد که خب اگر شما از دستگاه XVR استفاده نمایید می توانید هر دو نوع دوربین را با تکنولوژی های مختلف به دستگاهتان متصل کنید.

برای آشنایی بیشتر با هایپر امنیت آریو از سایت آریو الکترونیک دیدن فرمایید. هم چنین می توانید برای خرید دوربین مداربسته در کرج به سایت هایپر امنیت آریو مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا