آموزشدانش و فن آوریدوربین مداربسته

آیا DWDR جواب نیازهای ما را می دهد؟

WDR یا DWDR؟

برای شما هم پیش آمده که دوربین مداربسته ای را خریداری کرده اید و در ویژگی های آن به کلمه WDR یا DWDR برخورده اید؟ و برایتان سوال پیش آمده که مفهوم این دو ویژگی دقیقا چیست؟ و چه کاری در دوربین مداربسته انجام می دهد؟

هایپر امنیت آریو فروشگاهی برای خرید دوربین مداربسته در کرج قصد دارد امروز به بررسی قابلیت WDR و DWDR بپردازد و دانش شما را بلا ببرد. با ما همراه باشید.

همه ما زمانی که یک دوربین مداربسته را می خریم توقع داریم که تصاویر را با وضوح بالا و با تک تک جزئیات مشاهده کنیم. WDR و DWDR دو مولفه و تکنولوژی برای تنظیم نور در دوربین مداربسته است.

WDR چیست؟

ابتدا بزارید معنی لغت این کلمه را به طور کامل بگوییم. این واژه مخفف کلمه Wide Dynamic Range می باشد یعنی هنگامی که سوژه یا جسم شما در نوری کم و در مقابل محیطی بسیار روشن قرار دارد ، این تکنولوژی می تواند نور را به صورت اتوماتیک تنظیم کند تا سوژه با کلیه جزئیات دیده شود. این موضوع بیشتر در محیط های سر بسته اتفاق می افتد و بیشتر در کنار سوژه هایی که به در یا پنجره نزدیک هستند و به دلیل نور پشت تمامی اجسام  تیره و تاریک نمایش داده می شوند.

WDR

 

حالا برای شما پیش می آید که این تکنولوژی چگونه کار می کند؟

نحوه عملکرد WDR

در دوربین های با قابلیت WDR دو عدد چیپ پردازش تصویر وجود دارد. چیپ اول وظیفه دارد تمامی جزئیات فضای پر نور را به طور کامل ثبت کند. چیپ دوم جزئیات تصویر با نور کم را ثبت می کند. همین موضوع باعث می شود که در یک زمان دو فریم دریافت کند. که ترکیب این دو فریم با هم یک تصویر با نور یکنواخت ثبت می کند. هرچقدر عدد میزان WDR دوربین بالاتر باشد تصویر و کیفیت دوربین بهتر خواهد بود.

 WDR نحوه عملکرد

 

قیمت خرید دوربین مداربسته با قابلیت WDR

از آن جایی که هزینه این گونه دوربین ها بالاتر از دوربین های دیگر می باشد بهتر است قبل از خرید ابتدا محل نصب دوربین خود را مشخص کنید. اگر محل نصب شما با اختلاف نور زیادی همراه است حتما ضروری است که از دوربین مداربسته با قابلیت WDR استفاده نمایید.

انواع WDR

L-WDR

برای صرفه جویی در هزینه در این نوع دوربین مداربسته از یک عدد چیپ استفاده می شود و نسبت به نرخ تصویربرداری دوربین کار میکند. اگر نرخ تصویر برداری عدد فرد باشد ، به وضوح نواحی تیره تصویر کمک می کند و اگر عدد زوج باشد به وضوح نواحی روشن می پردازد. دو تصویر را با هم پردازش کرده و تصویر نهایی را نشان می دهد.

این نوع از WDR برای کاهش هزینه از یک CCD استفاده می کند و نحوه کار آن به این شکل است که برای مثال اگر دوربین مداربسته امکان تصویربرداری تا ۳۰ فریم/ثانیه را داراست، در فریم های فرد با کاهش سرعت Exposure و افزایش Gamma وضوح نواحی تیره را افزایش می دهد و در فریم های زوج با افزایش سرعت Exposure و کاهش Gamma وضوح نواحی روشن تصویر را بهبود می بخشد.

S-WDR

این راه گران تر از مدل قبل می باشد. چرا که از یک چیپ Dual Scan استفاده می شود. دو تصویر را در یک لحظه پردازش می کند. همین باعث می شود که نرخ فریم کلی فقط ۳/۴ حالت عادی باشد.

DWDR چیست؟

این مفهوم مخفف کلمه Digital Wide Dynamic range است . در قابلیت WDR گفتیم برای این که تصاویر با وضوح بالا و نور یکنواخت داشته باشیم از دو عدد چیپ در ساختار دوربین مداربسته استفاده می شود.

اما در قابلیت DWDR تمامی پردازش های تصویر بدون چیپ و به صورت نرم افزاری انجام می شود.

 DWDR

 

حالا بریم ببینیم آیا DWDR بهتر از WDR هست یا نه؟

خیلی از ما فکر می کنیم چون پردازش تصاویر در این دوربین ها به صورت نرم افزاری انجام می شود و دیجیتالی است پس خیلی بهتر از WDR می باشد . اما در این جا باید پاسخ منفی به شما بدهیم و بگوییم اصلا این استدلال صحیح نیست. چرا کمبود نور درتصویر به کمک نرم افزار انجام می شود درنتیجه اصلا جزئیات را به خوبی به ما نمایش نمی دهد.

در حالی که در DWDR برای جبران کمبود نور از طریق نرم افزار عمل می کند و جزییات خوبی را به نمایش نمی گذارد. در حالی که در دوربین هایی با قابلیت WDR، سخت افزارهایی تعبیه شده است که با تکنیک سرعت شاتر و دو تصویر کار می کند.

پس از همین مقاله متوجه شدیم که دوربین هایی که قابلیت WDR دارند با استفاده از تجهیزات سخت افزاری تصاویر را پردازش می کنند و عملکرد بهتری نسبت به DWDR دارند و لزوما پیشرفت یک تکنولوژی باعث بهتر شدن آن نمی شود.

 WDR یا DWDR

 

هایپر امنیت آریو انواع دوربین مداربسته را عرضه می کند و هم چنین خرید دوربین مداربسته در کرج را نیز فراهم کرده است. برای آشنایی بیشتر از سایت آریو الکترونیک دیدن فرمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا